
‘Met het Hydro Motion Team maken we echte impact’
Een jaar lang dompelt een groep van vijfentwintig Delftse studenten zich onder in de wereld van waterstof en bootraces. Het doel: de maritieme industrie laten zien wat er allemaal mogelijk is. “Door aan te tonen dat zaken die onmogelijk lijken, wel degelijk kunnen, willen we de maritieme industrie inspireren.”
Dat is nodig, want de maritieme industrie maakt nu nog op brede schaal gebruik van fossiele brandstoffen. “De maritieme sector is enorm en divers, met uiteenlopende energiebehoeften waar niet één oplossing voor is. Door innovatie te stimuleren met meerdere brandstoffen, willen we bijdragen aan een duurzame, multi-fuel toekomst die aansluit bij de uiteenlopende behoeften van de maritieme sector.” Aan het woord is Maaike Hoevenaars, zij is als exposure coördinator verantwoordelijk voor het overbrengen van de missie, visie en activiteiten van het TU Delft Hydro Motion Team. “Wij laten zien dat het anders kan, op waterstof. En dit jaar zelfs op vloeibare waterstof, in plaats van het meer gangbare waterstofgas.”
Zoveel leren
De studenten zetten er hun studie een jaar lang voor op pauze en doen het werk vrijwillig. “Het is het waard”, verzekert ze. “Ik leer zoveel en doe veel ervaring op in dit jaar. Over het belang van overzicht houden, communiceren, goed plannen en wat er allemaal komt kijken bij een dergelijk project. De energie van mijn medestudenten, het samen toewerken aan een doel, dat is geweldig. Het coolste is dat het leidt tot een tastbaar resultaat; onze boot op waterstof waarmee we begin juli gaan racen in Monaco. De boot waar ik de ‘wrap’ van heb ontworpen.”
Haalbaar en krachtig
Het eerste TU Delft Hydro Motion Team startte in 2005 met de bouw van een boot op zonne-energie. Na jaren van innovatie bewees het team het potentieel van zonne-energie door in 2019 de eerste wereldtitel te winnen. In 2020 ging het een nieuwe uitdaging aan: gecomprimeerde waterstof. Door ‘s werelds eerste foiling-boot op waterstof te ontwikkelen, toonde TU Delft Hydro Motion Team aan dat waterstof een haalbaar en krachtig alternatief is voor fossiele brandstoffen. In 2023 bracht deze innovatie hen de overwinning bij de Monaco Energy Boat Challenge, waar het team wereldkampioen werd in de Open Sea Class.
Vloeibare waterstof
Ieder jaar stelt het nieuwe team een doel. Dit jaar is dat racen op vloeibare waterstof tijdens de Monaco Sea Lab 2025. Waarom vloeibare waterstof? “Deze vorm van waterstof heeft een hogere energiedichtheid. Dit betekent dat je de energie opslaat in kleinere tanks en er toch dezelfde afstand mee af kunt leggen. We zien namelijk dat de maritieme industrie behoefte heeft aan compactere energieopslag dan waterstofgas kan bieden. Tegelijkertijd brengt het uitdagingen met zich mee. Zo moet de vloeibare waterstof onder lage temperatuur bewaard worden. En de regelgeving is minder ver gevorderd dan die van waterstofgas. Het is pionieren en dat kost tijd. Die tijd zit bijvoorbeeld ook in het rondkrijgen van de vergunningen. We gaan ervoor om alles op tijd voor de race rond te krijgen, maar dat is wel een uitdaging. Bovendien hebben we een waterstof gastank als back-up.”
Experimentele categorie
De race bestaat uit drie onderdelen gericht op uithoudingsvermogen, snelheid en wendbaarheid. Hoevenaars: “Met een romp van 7 meter lang en 2,4 meter breed is de boot gebouwd om uit te blinken in alle aspecten van de race. We doen mee aan de experimentele categorie. Voorgaande jaren deden vooral boten op batterijen mee aan de race, inmiddels zien we meer teams innoveren. Dat is cool en inspirerend om te zien. We racen zelf in de boten, onze piloten trainen daarop.” Of zij ook piloot is? “Nee, ik vaar mee in de bijboot om video’s en foto’s te maken van de races.”
Kennis en ervaring
Ieder jaar een nieuw team dat moet solliciteren. Hoe wordt de ervaring en kennis van eerdere teams doorgegeven? “We documenteren alles. En in de designfase, in het najaar, presenteren we onze ideeën voor het nieuwe jaar aan de alumni. Zij geven feedback en delen hun eigen ervaringen. Ook kunnen we hulp vragen wanneer dat nodig is. We kunnen altijd even appen of bellen met alumni. Daarnaast werken we samen met partners die ons voorzien van materiaal, technische kennis en geld. Zonder hen zou het niet mogelijk zijn om dit te doen.”

Hergebruiken
“We maken elk jaar een nieuwe boot, maar demonteren aan de start de boot van het voorgaande jaar”, vertelt ze verder. “Wanneer mogelijk hergebruiken we onderdelen. Maar, we bouwen ook zelf, dit jaar bijvoorbeeld de romp. Die wordt normaal gesproken alleen van carbon gemaakt, wij maakten onderdelen van onze romp van vlas. Bovendien hebben we het dashboard en de deksels van de waterstoftanks vernieuwd. We willen namelijk niet alleen innoveren qua brandstof maar de hele boot zo duurzaam mogelijk bouwen. Daarom maken we deze en een aantal andere onderdelen van natuurlijk composiet in plaats van carbon.”
Uitdagingen oplossen
Op het moment van spreken, maart 2025, wordt de boot geassembleerd. “Daarna gaan we testen, onder meer in Drimmelen.” Hoevenaars kijkt uit naar begin juli. “Monaco wordt een geweldige en slopende ervaring, want het wordt hard werken. We zullen vast last minute tegen uitdagingen aanlopen, maar we gaan ervoor om die op te lossen. Juist doordat we uitdagingen aangaan, tonen we dat het kan. Tijdens onze studie werken we ook aan projecten, maar die zijn fictief. Met het Hydro Motion Team maken we echte impact.”