
Gericht beleid nodig voor waterstofimport via Nederlandse havens
Op woensdag 21 mei 2025 overhandigden brancheverenigingen NLHydrogen, VOTOB, VEMW en VEMOBIN en de Nederlandse havens het Waterstof Import Manifest aan Minister Hermans van Klimaat en Groene Groei. In het manifest benadrukken de 24 ondertekenaars het belang van grootschalige import van waterstof en waterstofdragers voor een succesvolle, betaalbare en veilige energietransitie in Nederland en Europa. De sector roept de overheid op om actief en samenhangend beleid te voeren dat de import via Nederlandse havens mogelijk maakt en versnelt. Nederland kan zo zijn rol als energiepoort van Europa behouden én versterken in de opkomende waterstofeconomie.
Concrete aanbevelingen in het manifest zijn onder meer:
- Specifieke financiering voor de opschaling van ammoniakkrakers in havengebieden;
- Stimulering van de vraag naar groene methanol, met name in luchtvaart en scheepvaart;
- Investeringen in infrastructuur voor de import van vloeibare waterstof (LH₂) en transport naar het Europese achterland;
- Werkbare kaders voor het gebruik van waterstofdragers zoals LOHC (Liquid Organic
Hydrogen Carriers).
Het manifest wordt ondersteund door de havenbedrijven van Amsterdam, Rotterdam, North Sea Port en Groningen Seaports, evenals door diverse bedrijven en brancheverenigingen uit binnen en buitenland.
“Dit manifest toont investeringsbereidheid van onze sector en het belang van waterstofimport voor andere sectoren. Duidelijke keuzes en steun vanuit de overheid zijn nodig zodat grootschalige waterstofimport tijdig van de grond komt.” stel Alice Krekt, directeur van NLHydrogen, namens de coalitie met onder andere VOTOB, VEMW en VEMOBIN in een gezamenlijke verklaring. Het is cruciaal voor de toekomst van Nederland, dat in de komende decennia in aanvulling op binnenlandse waterstofproductie tussen 40% en 70% van haar waterstofbehoefte zal importeren, zoals blijkt uit het Nationaal Programma Energie (NPE) en de II3050-systeemstudie van Netbeheer Nederland.
